GIS and Media fusion

"The explosive growth of the GeoWeb and geographic information has made GIS powerful media for the general public to communicate, but perhaps more importantly, GIS have also become media for constructive dialogs and interactions about social issues." - Sui & Goodchild

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geoinf17:stateoftheart

Bibliographie partagée pour le cours GéoInf 2017

Au bénéfice de tous, même s'il s'agit ici de composer entre chaos, ordre et créativité, une seule bonne pratique est recommandée.

Pour chaque référence :

  • un auteur, une date, un titre, une source
  • une URL pour consulter le contenu
  • une liste de phrases clés, de commentaires, etc

McConchie A. 2015. Hacker Cartography: Crowdsourced Geography, OpenStreetMap, and the Hacker Political Imaginary. ACME: An International Journal for Critical Geographies 14:874–898.
https://www.acme-journal.org/index.php/acme/article/download/1237/1032

In this paper I trace the origins of “neogeography” (a constellation of new mapping practices and populations on the geospatial web) to its roots in computer hacker culture, notably through early mapping mashups, known originally as “map hacks”.
I argue that a return to the figure of the hacker—via the proposed concept of hacker cartography—offers a productive lens for understanding the affordances and limitations of participatory knowledge production on the geoweb.

Palsky G. 2017.La Sémiologie graphique de Jacques Bertin a cinquante ans !
https://visionscarto.net/la-semiologie-graphique-a-50-ans

Ces différents modes constituent « la partie rationnelle du monde des images [1] » (1973, 6), la partie « non-rationnelle » rassemblant photographies, tableaux, etc.
Jusqu’ici, la « bonne représentation » devait essentiellement être précise et complète. Avec Bertin, la priorité devient l’efficacité de la communication.
une « grammaire » inédite, qui repose sur l’analyse préalable de l’information (le signifié) et des moyens du système graphique (le signifiant).
Une représentation est assimilée à une série de questions auxquelles un lecteur doit pouvoir répondre à moindre coût mental. Le lecteur est donc intégré au processus, en tenant compte de ses capacités.

Field K. 2014. A Cacophony of Cartography. The Cartographic Journal 51:1–10. DOI: 10.1179/0008704114Z.000000000120
http://dx.doi.org/10.1179/0008704114Z.000000000120

Where there is a demand, someone is always going to meet the demand and there are numerous online forums, sites and commentators all clamouring for a slice of the new golden age of cartographic pie.
The demand at the moment however is for quantity, not quality and the internet, not the discipline of cartography, is reacting to that demand.

Portele C. 2012. Geography Markup Language (GML) — Extended schemas and encoding rules. OGC 10-129r1.
https://portal.opengeospatial.org/files/?artifact_id=46568

A feature is an “abstraction of real world phenomena” (ISO 19101); it is a geographic feature if it is associated with a location relative to the Earth. So a digital representation of the real world may be thought of as a set of features. The state of a feature is defined by a set of properties, where each property may be thought of as a {name, type, value} triple.


geoinf17/stateoftheart.txt · Last modified: 2018/10/29 12:46 by oertz